تجربه در سه قوه
حبيب‌الله بي‌طرف


یزدفردا :در بامداد روز يازدهم تيرماه 1390، حجت‌الاسلام والمسلمين حاج شيخ محمدعلي صدوقي، امام جمعه يزد و نماينده ولي‌فقيه در استان يزد چشم از جهان فروبست و با آرامشي كه جوهر وجودش بود، دار فاني را وداع گفت.

صدوقي در خاندان علم و تقوي، جهاد و شهادت، تلاش و خدمتگزاري بزرگ شد و آموزه‌هاي ديني را در عرصه عمل و صحنه جامعه تجربه كرد. صدوقي توانست با حلم و صبوري، تمرين و ممارست از شرايط اجتماعي و محيطي خانوادگي خود بهره‌گيري كرده و به‌طور پيوسته ارزش‌هاي الهي و اخلاق را در وجود خود متجلي سازد.

حضور صدوقي در تمامي عرصه‌هاي انقلاب اسلامي در استان يزد در كنار سومين شهيد محراب و حضور در كنار حضرت امام خميني در اوج انقلاب اسلامي در پاريس موجب شد كه هم استراتژي و هم تاكتيك‌هاي مبارزات مردمي يك رهبر الهي را از نزديك تجربه كند.

صدوقي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به دليل ارتباط نزديك با بيت حضرت امام خميني و تبعيت از مشي روحانيون مبارز به‌ويژه سومين شهيد محراب، در عرصه‌هاي مختلف خدمتگزاري براي مردم و نظام جمهوري اسلامي مانند سامان دادن امور استان، دفاع مقدس، حوادث غيرمترقبه مانند سيل و زلزله، بازسازي خسارت‌ها، رسيدگي به مشكلات مردم مشاركت جدي و موثر داشته و از وي فردي خدوم و حاضر در صحنه‌هاي اجتماعي ساخته بود.

حضور صدوقي در مناصب مختلف اداري در سه قوه مانند نمايندگي مجلس، معاونت حقوقي و پارلماني رئيس‌جمهور و معاونت قوه قضائيه و همدلي و همكاري با مقامات استان يزد، از وي فردي مسلط به اداره امور كشور ساخته بود. عهده‌داري توليت بنياد صدوقي و انجام فعاليت‌هاي خيريه‌اي در استان‌هاي يزد، قم، كرمان و سيستان و بلوچستان و توفيق خدمتگزاري به طلاب، فرهنگيان، كارگران، دانش‌آموزان و نيازمندان، قابليت‌هاي مديريتي ايشان در عرصه‌هاي اجتماعي و اقتصادي را افزون كرده بود.

صدوقي در عرصه سياسي داراي مشي معتدل و اصلاح‌گرايانه بود و ضمن فهم مسائل سياسي در ابعاد داخلي و خارجي و قدرت تعامل با شخصيت‌هاي سياسي از جناح‌هاي مختلف، هرگز از مشي سياسي الهي امام خميني فاصله نگرفت و با تكيه بر عقلانيت و تدبير سياسي، توانست در يك دوره طولاني 23 ساله مديريت سياسي اجتماعي استان يزد را به خوبي اداره كند و به عنوان يك مدير توانا و موفق حوادث مختلف و فراز و نشيب‌هاي سال‌هاي اخير را با آرامش و متانت پشت سر بگذارد.

به نظر من مهم‌ترين ويژگي صدوقي، مردمداري وي بود كه اين خصوصيت را از پدر بزرگوارش آيت‌الله شهيد صدوقي آموخته بود. صدوقي هميشه با مردم و در كنار مردم بود، در مجالس بزرگداشت شهدا، در مراسم فوت عزيزان، در مناسبت‌ها و مجالس اقشار مختلف اجتماعي همچون فرهنگيان، كارگران، بانوان، ايثارگران، مديران و... با تواضع و متانت خاص خود حضور پيدا مي‌كرد و با آنان همدلي و همراهي مي‌كرد و اين اخلاق كريمانه و رفتار بزرگوارانه او موجب الفت و صميميت با مردم مي‌شد.

به اعتقاد من صدوقي انساني تيزهوش، وارسته و مديري توانا و دانا بود و در دوره طولاني تصدي خود در امامت جمعه يزد و نمايندگي حضرت امام و رهبری در استان يزد توانست سه ويژگي مهم يك زعيم جامعه يعني راستگويي، عمل به گفتار و عدالت در رفتار را به منصه ظهور رساند.

خداوند روحش را شاد و با شهيدان و صالحان به‌ويژه پدر بزرگوارش محشور نمايد.


منبع: هفته‌نامه شهروند امروز

با تشکر از مهدی زمان زاده

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا